PROJECTE SETBA

Traspassant l’objectiu

Un projecte de fotografia per a dones internes en centres penitenciaris de Catalunya

Edició

Direcció artística

Marta Fàbregas

Participació especial

Sandra Balsells

Col·lectiu

Dones internes en centres penitenciaris

Traspassant l’objectiu és un projecte de mediació artística en el qual es treballa la fotografia com a eina d’empoderament. El programa està dirigit a dones privades de llibertat, sota la direcció artística de la fotògrafa i activista Marta Fàbregas.

L’objectiu és contribuir a la millora de la qualitat de vida de les participants, mitjançant una millora de la seva autoestima i potenciant la seva inserció laboral a través de la fotografia.

El taller fotogràfic s’ha realitzat en el mòdul de dones del Centre Penitenciari de Brians 1 de Sant Esteve Sesrovires i durant el 2022 es realitzarà també en el centre de Wad-Ras de Barcelona amb la participació especial de la fotoperiodista Sandra Balsells.

Com a novetat, aquest 2022 sortirà a la venda el fotollibre BRIANS Mujeres invisibles. Un fotollibre que recull imatges de les internes que han fet durant el taller, de l’artista Marta Fàbregas i de la fotògrafa Laura Gàlvez-Rhein, i reportatges de Camila Oliveira, actualment en tercer grau, i de Sofia Kyprisli, qui compleix condemna a Brians.

BRIANS: mujeres invisibles, ja a la venda

El primer fotollibre de la Fundació Setba, editat per Lumínic, que mostra com la fotografia pot esdevenir una eina d’empoderament per a dones internes en centres penitenciaris de Catalunya.

Aquest fotollibre inclou, a part dels retrats a les internes realitzats per la directora artística Marta Fàbregas, fotografies de l’espai de la fotògrafa Laura Gàlvez-Rhein i dos reportatges molt especials: un de la Camila Oliveira, actualment en tercer grau, i l’altre de Sofia Kyprisli, qui continua a Brians i que ha tingut a la fotoperiodista Sandra Balsells com a mentora.

WadRas 2022. © Laura Gálvez-Rhein.

DIRECCIÓ ARTÍSTICA

Marta Fàbregas

Direcció Artística

La Marta Fàbregas porta a l’ADN tot allò relacionat amb la imatge; des de sempre li ha apassionat el llenguatge visual. Per això s’ha dedicat a la fotografia, la seva passió, que a més li ha permès unir la seva part artística amb l’empresarial. El seu principal talent és saber captar d’una forma ràpida i natural la bellesa que hi ha en les coses que ens envolten, per això les seves obres són tan potents. Sens dubte, la seva empatia, implicació i creativitat fan que cada projecte en el què treballa tingui una força i un caràcter que el fan especial i únic.

Neix a Barcelona el 12 d’abril de 1974. Estudia fotografia a l’IEFC (Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya). Després de treballar en diferents estudis fotogràfics de Barcelona, el 1998 funda l’Estudi La Fotogràfica (www.lafotografica.com) juntament amb el també fotògraf Marc Vidal. Des d’aquell moment s’ha dedicat exclusivament al seu estudi, realitzant treballs personals i artístics i d’altres per encàrrec de museus, empreses, i particulars. També imparteix classes, tallers i seminaris.

La seva obra forma part de la col·lecció privada de la Fundació Lluís Bassat i la Fundació Artemizia. Va ser co-directora de la primera edició del festival de fotografia “Lumínic”, que va tenir lloc a Sant Cugat durant la primavera de 2019. També forma part de la junta directiva del congrés “Líder imperfecto” com “Experta en art i empresa”.

Actualment i des del 2019 participa activament amb la Fundació Setba impartint tallers en pro de la dona (Fundació dedicada a l’acció social a través de l’acció artística). I és Presidenta de la Xarxa de Dones Emprenedores de Sant Cugat (XDESC), ciutat on resideix actualment.

Tanit Plana

Participació en el projecte de mentories a Wad-Ras

Tanit Plana és una fotògrafa especialitzada en projectes de recerca fotogràfica pels quals ha rebut els premis FotoPres’01 i Descobriments PhotoEspaña 2003 i ha estat becada per la Fundació “la Caixa” 2012, la Fundació BBVA 2016 i Propuestas Vegap 2021 per a la creació fotogràfica, entre altres.

El 2011 funda la productora Beluga Family per donar resposta als encàrrecs publicitaris. Alguns dels seus clients més destacats són Ogilvy Barcelona, DDB Barcelona i SCPF.

Creu en el retrat i en les formes fluïdes de documentar. Li commouen la mutabilitat dels fets i la potència documental de la ficció. L’interessa la matriu d’informació i les infraestructures que formen d’internet i prova de generar espais d’interacció fotogràfics i de pensament amb adolescents.

Alguns dels seus projectes s’han pogut veure a la Sala Canal de Isabel II de Madrid (2019), a L’Auditori de Barcelona (2021) i a la Virreina Centre de la Imatge de Barcelona (2021).

La seva relació amb la pedagogia de la imatge ha estat una constant al llarg del temps.

Any d’inici
Cost projecte de 2021