En cada edició del projecte Traspassant l’objectiu es convida a una de les fotògrafes que s’ensenya durant el programa, perquè coneguin de primera mà el projecte impartint una masterclass per a tot el grup i, posteriorment, realitzant una mentoria personalitzada amb una de les participants al finalitzar el taller.
En aquesta edició, s’ha comptat amb la fotògrafa publicitària lleidetana Iolanda Sebé, que ha mostrat a les internes el seu treball Inked Ophelia de 2016. Aquest programa busca utilitzar la fotografia com una eina transformadora, connectant amb les experiències personals de les dones i proporcionant-los una plataforma per expressar-se de manera artística.
La temàtica de Inked Ophelia, on una dona tatuada es transforma en un paisatge poderós, parla de l’empoderament i la transformació personal. Aquest tema podria ressonar especialment amb aquelles que busquen una oportunitat de redimir-se i transformar-se en una versió més forta i autèntica d’elles mateixes.
La narrativa central de Inked Ophelia destaca la lluita de la dona per defensar la seva identitat i valia personal. En un entorn penitenciari, on la identitat i la autoestima poden ser afectades, aquest missatge pot ser extraordinàriament rellevant i motivador. La participació en programes creatius com Traspassant l’Objectiu pot ser un estímul positiu per a les dones del centre penitenciari. La presència de Sebé pot haver estat destinada a inspirar-los a explorar la seva pròpia creativitat i utilitzar la fotografia com una eina per expressar-se.
La reinterpretació d’Ophelia en la seva obra pot representar la possibilitat de canvi i noves perspectives, temes que podrien ser rellevants i inspiradors per les internes que estan en un procés de reforma personal.
La decisió de Iolanda Sebé de compartir la seva obra amb les dones del Centre Penitenciari de Ponent no només pot haver sigut un acte de generositat, sinó també una oportunitat de connectar amb aquestes dones a través de la seva expressió artística única. La fotografia, en aquest context, es converteix en un vehicle poderós per a la reflexió, la transformació i la connexió humana.
Iolanda Sebé (Lleida, 1976) té una sòlida formació fotogràfica. Ha treballat molts anys en estudis d’imatge i ja té una trajectòria de 19 anys amb empresa pròpia dins l’àmbit de la fotografia. Compagina la tasca professional –fotografia d’empresa, imatge de marca i publicitat amb una faceta més creativa. En aquest darrer apartat es poden citar treballs com els cartells per als festivals Músiques Disperses (MUD), Nit Sonora o Dansàneu, reportatges de viatges, editorials de moda per a diferents marques o, també, la seva incursió en la fotografia artística. Amb una marcada inclinació cap al retrat, el seu estil és molt personal. Les seves obres tenen sempre un matís irreverent, oníric i atemporal.
Actualment, a més de participar en el projecte Traspassant l’objectiu, al Festival municipal de Poesia de Lleida com a comissària d’art i en el projecte Dones Transformadores, un projecte de la delegació del govern de la Generalitat de Lleida per donar visibilitat a les dones que transformen el món rural del territori de Lleida.
Les seves obres formen part del fons d’algunes col·leccions i institucions públiques i privades, com Caixa fosca. Espai Cavallers. Lleida, 2018; Reset, Exposició online Institut d’Estudis Ilerdencs. Lleida, 2020 durant la pandèmia; Emmascarades, exposició col.lectiva de la Diputació de Lleida. Lleida, 2020; Geografies, Sala LOLA, Lleida, 2015; Inked Ophelia. Palazzo del Senato, Espazio Carlo Paganini, Milà, 2016; Amb uns altres ulls, Espai Classual. Lleida, 2016; Mia, Galeria Espai A47, Lleida, 2017; Una Habitació pròpia, Sala Gòtica de l’Institut d’Estudis Ilerdencs. Lleida, 2017; Anàven tots a un altre mar, Espai Cavallers. Lleida, 2019 juntament amb Anselm Ros, i com a jurat Concurs fotogràfic feminista Leo Pedrico. Lleida, 2018
Fotografia capçalera: Lluís Bullón
Fotografies de la masterclass: Neus