PROJECTE SETBA

Traspassant Murs

Projecte artístic participatiu adreçat a persones menors i joves interns en Centres Educatius de Justícia Juvenil

Edició

IV

Direcció artística

Zosen Bandido i Mina Hamada

Col·lectiu

Persones menors i joves interns en centres educatius de justícia juvenil a Catalunya

“Traspassant Murs” és un projecte artístic comunitari, organitzat per la Fundació Setba, que proposa transformar artísticament els murs que envolten els Centres Educatius de Justícia Juvenil de Catalunya, per posteriorment “traspassar-lo” i fer visible la realitat d’aquests joves, que moltes vegades pateixen el rebuig de la societat.

Els objectius que es persegueixen amb la realització d’una obra d’art comunitària són: despertar l’interès per l’art, aprendre a treballar en grup, calmar l’ansietat i fomentar l’apoderament i l’autoestima.

El projecte es va iniciar el 2018 a Can Llupià de Barcelona, sota la direcció artística de Marcel·lí Antúnez, artista multidisciplinari i co fundador de la Fura dels Baus. Plasmant tres temàtiques: Revolupià amb els ocells, Parapupapià amb les crisàlides i Upceanopià amb el mar.

El 2021, s’ha fet la primer rèplica del projecte al C.E. Els Til·lers (Mollet) perquè és l’únic centre on hi ha noies, de les quals només ocupen el 5% del total de les places dels C.E., i a més, Els Til·lers és on està la unitat terapèutica que acull als joves amb problemes de salut mental i de la qual Sant Joan de Deu duu el seguiment. Mina Hamada i Zosen Bandido han estat els artistes encarregats de dirigir el projecte. Dos artistes reconeguts a nivell mundial que acumulen més de 50.000 seguidors a Instagram. A més, durant la intervenció al mur de Til·lers s’ha comptat amb una persona molt especial a dins de l’equip de treball: a Karem Capseta. Una jove que va participar en el projecte del 2019 i que va destacar per la seva creativitat.

DIRECCIÓ ARTÍSTICA

Zosen Bandido i Mina Hamada

Directors artístics edició Els Til·lers

Zosen Bandido i Mina Hamada són dos artistes visuals provinents d’Argentina i el Japó, corresponents, residents actualment a Barcelona.

La seva passió pel color i les formes lliures els va dur a col·laborar en murals de diferents formats arreu del món. La seva producció artística abasta des de murals, pintures sobre tela, il·lustració, fins a obres gràfiques, ceràmica i autoedició de llibres.

Mina Hamada es va mudar de Tòquio a Barcelona l’any 2009 i a finals de 2009 va conèixer al Zosen, membre actiu de l’escena del grafiti a Barcelona des dels noranta. Van començar a col·laborar pintant murals, instal·lacions, obres en serigrafia i des de 2012 participen en nombrosos festivals de murals i exposicions internacionals.

Un altre vessant és el desenvolupament de projectes artístics comunitaris, sobretot amb joves. Han desenvolupat projectes a escoles i comunitat de Corea del Sud, Mèxic, Argentina, França, Itàlia, Irlanda i Espanya.

L’obra d’estudi i els murals de Mina i Zosen s’han exhibit a galeries i institucions d’Europa, Estats Units, Amèrica Llatina i Àsia.

Intervenció al mur de Els Til·lers

Abans de la intervenció directament al mur hi ha una feina prèvia. La Fundació Setba presenta el projecte i se’ls envien unes llibretes als joves perquè a través del dibuix responguin a tres preguntes: Què és el que saps fer millor? Què has après aquí a Els Til·lers? Què és el que més et ve de gust fer quan surtis del centre?

Zosen Bandido i Mina Hamada van analitzar els dibuixos dels joves i van dissenyar el que seria el mur. La sorpresa dels joves va ser que quan van veure el disseny s’hi van sentir representats. Primer objectiu COMPLERT!

El primer dia, Zosen es va encarregar de traspassar el disseny al mur a grafit perquè els joves a través d’esprais de pintura de base d’aigua de l’empresa Montana Colors el resseguissin. Abans, però, l’artista els va ensenyar a utilitzar-los i per això van fer ús de capces de cartró.

Després de la intervenció amb els esprais de pintura, va arribar el moment en què l’artista, juntament amb tot l’equip de treball, van ensenyar als joves a pintar amb pinzells i brotxes, per fer una feina comunitària per donar llum i color al mur. Seguien l’esquema de la distribució dels colors dissenyat pels dos artistes. Amb 21 colors prèviament barrejats i proporcionats per Pinturas Lepanto, els joves van anar completant el mur. Amb aquesta acció es contribueix a la seva concentració fent una tasca que també els permet alliberar-se. Al mateix temps que fan un treball en equip, perquè tothom pinta el mur.

Any d’inici
Cost projecte de 2020