PROJECTE SETBA

Traspassant Murs

Projecte artístic participatiu adreçat a persones menors i joves interns en Centres Educatius de Justícia Juvenil

Edició

Direcció artística

Rice

Col·lectiu

Persones menors i joves interns en centres educatius de justícia juvenil a Catalunya

“Traspassant Murs” és un projecte artístic comunitari, organitzat per la Fundació Setba, que proposa transformar artísticament els murs que envolten els Centres Educatius de Justícia Juvenil de Catalunya, per posteriorment “traspassar-lo” i fer visible la realitat d’aquests joves, que moltes vegades pateixen el rebuig de la societat.

Els objectius que es persegueixen amb la realització d’una obra d’art comunitària són: despertar l’interès per l’art, aprendre a treballar en grup, calmar l’ansietat i fomentar l’apoderament i l’autoestima.

El projecte es va iniciar el 2018 a Can Llupià de Barcelona, sota la direcció artística de Marcel·lí Antúnez, artista multidisciplinari i co fundador de la Fura dels Baus. Plasmant tres temàtiques: Revolupià amb els ocells, Parapupapià amb les crisàlides i Upceanopià amb el mar.

El 2021, es va fer la primer rèplica del projecte al C.E. Els Til·lers (Mollet) perquè és l’únic centre on hi ha noies, de les quals només ocupen el 5% del total de les places dels C.E., i a més, és on està la unitat terapèutica que acull als joves amb problemes de salut mental i de la qual Sant Joan de Deu duu el seguiment. Mina Hamada i Zosen Bandido van ser els artistes encarregats de dirigir el projecte. Dos artistes reconeguts a nivell mundial que acumulen més de 50.000 seguidors a Instagram. També, en aquesta edició es va comptar amb la participació de Karem Capseta. Una jove que va participar en el projecte del 2019 i que va destacar per la seva creativitat.

Aquest 2022, es replicarà al centre Montilivi, a càrrec de l’artista urbà Rice. Coneixerem i reivindicarem històries d’empoderament i superació a través de figures locals del món de l’esport, cultura, cuina, etc.
Treballarem a través de la tècnica de l’stencil, tècnica popularitzada en els darrers anys per l’artista Banksy que consisteix en la superposició a través de plantilles.

© Laura Gálvez-Rhein. Traspassant Murs 2022. CEJJ Montilivi.
Traspassant Murs 2018. CEJJ Can Llupià.
Traspassant Murs 2019. CEJJ Can Llupià.
© Sara Sanz. Traspassant Murs 2020. CEJJ Can Llupià.
© Maria Budó. Traspassant Murs 2021. CEJJ Els Til·lers

DIRECCIÓ ARTÍSTICA

Rice

Director artístic edició Montilivi

Sota el nom artístic de RICE, Eduard Sacrest Soy (Olot, 1993), és llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Barcelona. Artista visual plàstic i docent, la seva pràctica pictòrica es defineix sovint dins l’àmbit de l’espai públic, utilitzant l’entorn i murals com espai d’acció on expressa els seus interessos, preocupacions i reflexions a través de la pintura.

Iniciat en la tècnica de la pintura a l’oli des de petit, no va ser dins que va arribar a Barcelona que, motivat per tota la cultura urbana que oferia el seu entorn, es passaria als aerosols, sense perdre la seva tècnica pictòrica i el traç dels seus antics retrats, millorant-la i adaptant-la als condicionants de la via pública amb la intencionalitat de dialogar amb l’espectador fortuït. Amb aquesta dinàmica i la possibilitat que li dóna el carrer com a plataforma, crea obres site-specific on assaja la reactivació de focus d’atenció de l’espai públic, buscant fer d’altaveu i narrador amb l’esperança d’oferir visibilitat als protagonistes dels seus retrats a través dels seus relats activant una reflexió al voltant de qüestions relacionades amb lo queer, la soledat, la distància, l’amor i l’aïllament.

Amb una pràctica pictòrica que combina el treball d’estudi i de carrer, també està vinculat des de fa temps amb diferents projectes educatius, prenent la pintura mural i l’art urbà com a eina pedagògica i de motor de canvi. Ha exposat en galeries d’àmbit nacional i internacional, com la Surface Gallery (Nottingham, UK), la Spanish Embassy (Washington, DC), o la Visual Aids (NYC, EUA) entre altres. També ha estat desenvolupant diferents projectes murals, participant en festivals d’art urbà a nivell nacional i internacional, involucrant-se alhora en diferents projectes participatius de temàtica social i educatius.

Intervenció a Montilivi

Amb aquest mural ens inspirarem a través de diferents personatges de referència a nivell local, visibilitzant persones que destaquen amb la feina que fan i descobrint tota la història de superació que s’amaga al darrera. Amb aquest projecte coneixerem i reivindicarem històries d’empoderament i superació a través de figures locals del món de l’esport, cultura, cuina, etc.