PROJECTE SETBA

Traspassant Murs

Projecte artístic participatiu adreçat a persones menors i joves interns en Centres Educatius de Justícia Juvenil

Edició

Direcció artística

Rice

Col·lectiu

Persones menors i joves interns en centres educatius de justícia juvenil a Catalunya

“Traspassant Murs” és un projecte artístic comunitari, organitzat per la Fundació Setba, que proposa transformar artísticament els murs que envolten els Centres Educatius de Justícia Juvenil de Catalunya, per posteriorment “traspassar-lo” i fer visible la realitat d’aquests joves, que moltes vegades pateixen el rebuig de la societat.

Els objectius que es persegueixen amb la realització d’una obra d’art comunitària són: despertar l’interès per l’art, aprendre a treballar en grup, calmar l’ansietat i fomentar l’apoderament i l’autoestima.

El projecte es va iniciar el 2018 a Can Llupià de Barcelona, sota la direcció artística de Marcel·lí Antúnez, artista multidisciplinari i co fundador de la Fura dels Baus. Plasmant tres temàtiques: Revolupià amb els ocells, Parapupapià amb les crisàlides i Upceanopià amb el mar.

El 2021, es va fer la primer rèplica del projecte al C.E. Els Til·lers (Mollet) perquè és l’únic centre on hi ha noies, de les quals només ocupen el 5% del total de les places dels C.E., i a més, és on està la unitat terapèutica que acull als joves amb problemes de salut mental i de la qual Sant Joan de Deu duu el seguiment. Mina Hamada i Zosen Bandido van ser els artistes encarregats de dirigir el projecte. Dos artistes reconeguts a nivell mundial que acumulen més de 50.000 seguidors a Instagram. També, en aquesta edició es va comptar amb la participació de Karem Capseta. Una jove que va participar en el projecte del 2019 i que va destacar per la seva creativitat.

Aquest 2022, es replicarà al centre Montilivi, a càrrec de l’artista urbà Rice. Coneixerem i reivindicarem històries d’empoderament i superació a través de figures locals del món de l’esport, cultura, cuina, etc.
Treballarem a través de la tècnica de l’stencil, tècnica popularitzada en els darrers anys per l’artista Banksy que consisteix en la superposició a través de plantilles.

© Laura Gálvez-Rhein. Traspassant Murs 2022. CEJJ Montilivi.
Traspassant Murs 2018. CEJJ Can Llupià.
Traspassant Murs 2019. CEJJ Can Llupià.
© Sara Sanz. Traspassant Murs 2020. CEJJ Can Llupià.