Entrem per primera vegada al Centre Penitenciari Mas Enric de la mà de la fotògrafa Meritxell Perpinyà

Per primera vegada, Traspassant l’Objectiu entra al Centre Penitenciari Mas Enric, al Catllar, i amplia el seu abast territorial fins a la província de Tarragona. Aquesta nova edició, que es durà a terme del 9 de juny al 14 de juliol, estarà conduïda per la fotògrafa reusenca Meritxell Perpinyà.
Fotògrafa, docent i comunicadora visual, Perpinyà treballa des d’una mirada feminista i compromesa amb la realitat social, amb una trajectòria vinculada a la fotografia documental, participativa i als relats sobre la identitat, el cos i la memòria.
Un exemple és Som així! (2015-2019), un treball basat en el retrat de dones de totes les edats que reivindica la diversitat corporal i l’acceptació de la pròpia imatge. Aquesta mirada connecta directament amb l’essència de Traspassant l’Objectiu, que utilitza la fotografia com una eina d’expressió, empoderament i benestar emocional per a dones internes.

Entre els seus últims projectes se’n destaquen: Perimenopausa (2022), El silenci de la muntanya (2024) i actualment està treballant amb un projecte anomenat Mites de pedra i pell.
Dirigit des del 2020 per l’artista Marta Fàbregas, Traspassant l’Objectiu ha acompanyat fins avui 181 dones en centres penitenciaris de Catalunya. Els resultats acumulats mostren una millora de l’autoestima i del benestar emocional, una reducció dels conflictes grupals i un interès molt elevat per continuar vinculades a la fotografia més enllà del taller.
Més enllà de la formació fotogràfica, el projecte ha anat teixint una xarxa de dones fotògrafes. Al llarg de les seves dinou edicions en set anys, professionals de reconegut prestigi han participat com a docents, mentores o fotògrafes convidades, convertint Traspassant l’Objectiu en un espai de trobada i sororitat entre dones.
Fotògrafes com Marta Fàbregas, Laia Abril, Tanit Plana, Sandra Balsells, Lurdes R. Basolí, Adriana López Sanfeliu, Laura Gálvez-Rhein, Iolanda Sebé i, ara, Meritxell Perpinyà, han contribuït a construir un projecte que va més enllà de l’aprenentatge tècnic. A través de les seves mirades i experiències, han ajudat les participants a reforçar la seva autoestima, expressar-se amb llibertat i descobrir noves formes de relacionar-se amb elles mateixes i amb el seu entorn.
Amb l’arribada a Mas Enric, Traspassant l’Objectiu s’haurà desenvolupat als centres penitenciaris de Brians 1, Wad-Ras, Ponent i Mas Enric, consolidant una trajectòria que ha apropat la fotografia a més de 180 dones privades de llibertat. En aquesta edició, Meritxell Perpinyà comptarà amb el suport d’Irma Zaragoza, estudiant voluntària de l’Escola d’Art i Disseny de Tarragona, com també, de la visita d’Adriana Lopez Sanfeliu com a fotògrafa convidada per impartir una masterclass durant el projecte.
Aquest projecte està organitzat per la Fundació Setba amb el patrocini del Departament d’Igualtat i Feminismes, el Departament de Justícia i Qualitat Democràtica i Bizcabar, i amb la col·laboració de Casanova Foto, l’Escola d’Art i Disseny de Tarragona i Panasonic Lumix.
Entrada anterior
El 87,5% de les persones participants de Natura és Cultura a Lleida millora el seu benestar emocional
Entrada següent
“Natura és Cultura”, seleccionat a la Convocatòria de Projectes Socials Catalunya 2025 de la Fundació ”la Caixa”
Entrades recents
- El blog de Panasonic dona visibilitat als reportatges de les mentories 24 de juliol de 2026
- “Hi haurà un abans i un després després de tot el que hem viscut aquí (Natura és Cultura)” 13 de juliol de 2026
- “M’he sentit lliure fora del mòdul”, explica un participant del projecte al CP Joves 25 de juny de 2026
- Avinyó acull una nova edició del “Natura és Cultura” amb la participació d’Osonament i l’Associació El Turó 16 de juny de 2026
- Consulta les obres semifinalistes al Premi Setba 2026 i vota la teva preferida pel Premi del Públic 15 de juny de 2026
Categories
- Premi Setba (71)
- Entrevistes (12)
- Magistrals (39)
- Natura és Cultura (58)
- Noticies relacionades (600)
- Sense categoria (13)
- Traspassant l'objectiu (69)
- Traspassant murs (29)











