Sandra Balsells porta 30 anys dedicada al fotoperiodisme. Especialitzada en temes internacionals de gran càrrega social, utilitza la seva càmera com a eina testimonial però sobretot com a eina de denúncia.
Al 1989, després de llicenciar-se en Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona, es trasllada a Londres on s’inicia professionalment en l’àmbit del fotoperiodisme després de cursar un Postgrau de Fotoperiodisme al London College of Printing.
En 1991, coincidint amb el procés de desintegració de l’antiga Iugoslàvia, cobreix l’esclat de la guerra a Croàcia com a col·laboradora freelance del diari britànic The Times. Des de llavors i fins a finals de l’any 2000, gran part de la seva trajectòria fotogràfica se centra a la zona dels Balcans. A més, ha realitzat nombrosos reportatges a Israel, Palestina, Mèxic, Romania, Canadà, Cuba, Moçambic, Haití, Lampedusa i Sicília.
És autora del llibre Balkan in memoriam i coautora del llibre Montreal Metropole vue par 30 grands reporters. En l’àmbit televisiu, és coautora dels documentals Dying for the Truth i Retrats de l’ànima.
Ha participat en més de cent exposicions individuals i col·lectives i la seva obra figura en diverses col·leccions públiques i privades.
L’any 2006 obté el Premi Ortega y Gasset a la Millor Labor Informativa pel seu treball sobre la guerra i la postguerra en l’antiga Iugoslàvia.
En els últims anys ha comissariat diversos projectes fotogràfics entre els quals destaquen Batecs d’un món convuls, Desaparecidos, Antologia: Gervasio Sánchez, i Topografia de la ira.
Des de l’any 1995 compagina el seu treball de fotoperiodista amb la docència de la fotografia a la Universitat Ramon Llull.