PROJECTE SETBA

Traspassant l’objectiu

Un projecte de fotografia per a dones internes en centres penitenciaris de Catalunya

Edicions 2024

IX: Ponent
X: Wad-Ras
XI: Brians 1

Direcció artística

Participació especial

Iolanda Sebé

Col·lectiu

Dones internes en centres penitenciaris

Traspassant l’objectiu és un projecte de mediació artística en el qual es treballa la fotografia com a eina d’empoderament. El programa està dirigit a dones privades de llibertat, sota la direcció artística de la fotògrafa i activista Marta Fàbregas.

El taller fotogràfic s’ha realitzat en el mòdul de dones del Centre Penitenciari Brians 1 de Sant Esteve Sesrovires i a la presó de dones Wad-Ras de Barcelona amb la participació especial de la fotoperiodista Sandra Balsells i la fotògrafa Tanit Plana, i aquest 2024, s’ha dut, per primera vegada al centre Ponent (Lleida) amb la participació de la fotògrafa Iolanda Sebé.

L’objectiu és contribuir a la millora de la qualitat de vida de les participants, mitjançant una millora de la seva autoestima i potenciant la seva inserció laboral a través de la fotografia.

El 2022 va sortir publicat el fotollibre BRIANS Mujeres invisibles. Un fotollibre que recull imatges de les internes que han fet durant el taller, de l’artista Marta Fàbregas i de la fotògrafa Laura Gàlvez-Rhein, i reportatges de Camila Oliveira i de Sofia Kyprisli, ambdues en llibertat.

BRIANS: mujeres invisibles, últims exemplars a la venda

El primer fotollibre de la Fundació Setba, editat per Lumínic, que mostra com la fotografia pot esdevenir una eina d’empoderament per a dones internes en centres penitenciaris de Catalunya.

Aquest fotollibre inclou, a part dels retrats a les internes realitzats per la directora artística Marta Fàbregas, fotografies de l’espai de la fotògrafa Laura Gàlvez-Rhein i dos reportatges molt especials: un de la Camila Oliveira i l’altre de Sofia Kyprisli, qui ha tingut a la fotoperiodista Sandra Balsells com a mentora.

DIRECCIÓ ARTÍSTICA

Direcció Artística

La Marta Fàbregas porta a l’ADN tot allò relacionat amb la imatge; des de sempre li ha apassionat el llenguatge visual. Per això s’ha dedicat a la fotografia, la seva passió, que a més li ha permès unir la seva part artística amb l’empresarial. El seu principal talent és saber captar d’una forma ràpida i natural la bellesa que hi ha en les coses que ens envolten, per això les seves obres són tan potents. Sens dubte, la seva empatia, implicació i creativitat fan que cada projecte en el què treballa tingui una força i un caràcter que el fan especial i únic.

Neix a Barcelona el 12 d’abril de 1974. Estudia fotografia a l’IEFC (Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya). Després de treballar en diferents estudis fotogràfics de Barcelona, el 1998 funda l’Estudi La Fotogràfica (www.lafotografica.com) juntament amb el també fotògraf Marc Vidal. Des d’aquell moment s’ha dedicat exclusivament al seu estudi, realitzant treballs personals i artístics i d’altres per encàrrec de museus, empreses, i particulars. També imparteix classes, tallers i seminaris.

La seva obra forma part de la col·lecció privada de la Fundació Lluís Bassat i la Fundació Artemizia. Va ser co-directora de la primera edició del festival de fotografia “Lumínic”, que va tenir lloc a Sant Cugat durant la primavera de 2019. També forma part de la junta directiva del congrés “Líder imperfecto” com “Experta en art i empresa”.

Actualment i des del 2019 participa activament amb la Fundació Setba impartint tallers en pro de la dona (Fundació dedicada a l’acció social a través de l’acció artística). I és Presidenta de la Xarxa de Dones Emprenedores de Sant Cugat (XDESC), ciutat on resideix actualment.

Iolanda Sebé

Col·laboradora en el projecte de mentories al CP Ponent

Iolanda Sebé (Lleida, 1976) té una sòlida formació fotogràfica. Ha treballat molts anys en estudis d’imatge i ja té una trajectòria d’19 anys amb empresa pròpia dins l’àmbit de la fotografia. Compagina la tasca professional –fotografia d’empresa, imatge de marca i publicitat amb una faceta més creativa. En aquest darrer apartat es poden citar treballs com els cartells per als festivals Músiques Disperses (MUD), Nit Sonora o Dansàneu, reportatges de viatges, editorials de moda per a diferents marques o, també, la seva incursió en la fotografia artística.
Amb una marcada inclinació cap al retrat, el seu estil és molt personal. Les seves obres tenen sempre un matís irreverent, oníric i intemporal.

Actualment, gestiona un espai per a creatius, Bang Bang open space on la funció principal és donar visibilitat a nous emprenedors, artistes i startups que necessitin un espai per crear i impulsar la seva marca junt amb d’altres creatius formant part d’un col.lectiu. Les seves obres formen part del fons d’algunes col·leccions i institucions públiques i privades.

Actualment participa en projectes:
• Festival municipal de Poesia de Lleida com a comissària d’art, 2024.
• Traspassant l’objectiu amb l’associació Setva com a mentora de fotografia a la presó de
Ponent. Lleida,2024.
• Dones Transformadores, Un projecte de la delegació del govern de la generalitat de
Lleida per donar visibilitat a les dones que transformen el món rural del nostre territori.
Lleida, 2024. https://donestransformadores.cat.

Sandra Balsells

Col·laboradora en el projecte

Sandra Balsells porta 30 anys dedicada al fotoperiodisme. Especialitzada en temes internacionals de gran càrrega social, utilitza la seva càmera com a eina testimonial però sobretot com a eina de denúncia.

Al 1989, després de llicenciar-se en Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona, es trasllada a Londres on s’inicia professionalment en l’àmbit del fotoperiodisme després de cursar un Postgrau de Fotoperiodisme al London College of Printing.

En 1991, coincidint amb el procés de desintegració de l’antiga Iugoslàvia, cobreix l’esclat de la guerra a Croàcia com a col·laboradora freelance del diari britànic The Times. Des de llavors i fins a finals de l’any 2000, gran part de la seva trajectòria fotogràfica se centra a la zona dels Balcans. A més, ha realitzat nombrosos reportatges a Israel, Palestina, Mèxic, Romania, Canadà, Cuba, Moçambic, Haití, Lampedusa i Sicília.

És autora del llibre Balkan in memoriam i coautora del llibre Montreal Metropole vue par 30 grands reporters. En l’àmbit televisiu, és coautora dels documentals Dying for the Truth i Retrats de l’ànima.

Ha participat en més de cent exposicions individuals i col·lectives i la seva obra figura en diverses col·leccions públiques i privades.

L’any 2006 obté el Premi Ortega y Gasset a la Millor Labor Informativa pel seu treball sobre la guerra i la postguerra en l’antiga Iugoslàvia.

En els últims anys ha comissariat diversos projectes fotogràfics entre els quals destaquen Batecs d’un món convuls, Desaparecidos, Antologia: Gervasio Sánchez, i Topografia de la ira.

Des de l’any 1995 compagina el seu treball de fotoperiodista amb la docència de la fotografia a la Universitat Ramon Llull.

Tanit Plana

Participació en el projecte de mentories a Wad-Ras

Tanit Plana és una fotògrafa especialitzada en projectes de recerca fotogràfica pels quals ha rebut els premis FotoPres’01 i Descobriments PhotoEspaña 2003 i ha estat becada per la Fundació “la Caixa” 2012, la Fundació BBVA 2016 i Propuestas Vegap 2021 per a la creació fotogràfica, entre altres.

El 2011 funda la productora Beluga Family per donar resposta als encàrrecs publicitaris. Alguns dels seus clients més destacats són Ogilvy Barcelona, DDB Barcelona i SCPF.

Creu en el retrat i en les formes fluïdes de documentar. Li commouen la mutabilitat dels fets i la potència documental de la ficció. L’interessa la matriu d’informació i les infraestructures que formen d’internet i prova de generar espais d’interacció fotogràfics i de pensament amb adolescents.

Alguns dels seus projectes s’han pogut veure a la Sala Canal de Isabel II de Madrid (2019), a L’Auditori de Barcelona (2021) i a la Virreina Centre de la Imatge de Barcelona (2021).

La seva relació amb la pedagogia de la imatge ha estat una constant al llarg del temps.

Tanit Plana

Panasonic – Lumix

Suport

Departament de Justícia, Drets i Memòria